fbpx
← Takaisin blogiin

7 parasta vinkkiä takeaway pakkausten suunnitteluun

Kirjoittaja: Steffen Andersen · 19. tammikuun 2023

Kun jotkin suurista brändeistä, kuten Coca Cola, Mercedes-Benz, Apple tai Prada, julkaisevat uuden tuotteen, monet niiden asiakkaat tilaavat tuotteet ennakkoon tietämättä edes, miltä ne näyttävät ja miten ne toimivat. Miten se voi olla mahdollista? Se johtuu asiakkaiden uskollisuudesta ja luottamuksesta tuotemerkkiä kohtaan, joten he odottavat jälleen jotain ilmiömäistä kyseiseltä merkiltä. Ehkä olet jopa kokenut tämän itse, jonkun pitämäsi brändin kohdalla? Nämä yritykset ovat yksinkertaisesti onnistuneet rakentamaan vahvan brändin ja varmistamaan, että jokainen vuorovaikutus asiakkaiden kanssa lisää brändin uskollisuutta. Tärkeä osa brändin tunnettavuuden rakentamista on oikean pakkaussuunnittelun valinta. Yritykset, jotka haluavat luoda luottamusta ja uskollisuutta, ovat hyvin perusteellisia pakkaustensa suunnittelussa, jonka ne pitävät johdonmukaisena ja tunnistettavana. Pakkaukset voivat siten helpottaa asiakkaita yhdistämään tuotemerkin tuotteeseen ja uusia asiakkaita löytämään yrityksen. Brändäyksestä ja siitä, miten yritykset hyödyntävät räätälöityjä pakkauksia brändin tunnettavuuden parantamiseksi, on paljon opittavaa. Olemme keränneet tähän 7 parasta vinkkiä räätälöityjen pakkausten luomiseen ja korostaneet olennaisia asioita, jotka on otettava huomioon niitä suunniteltaessa. 

1. Johdonmukaisuus on avainasemassa

Kun aloitat takeaway-pakkausten suunnittelun, sinun on pidettävä mielessä, että asiakkaan on tunnistettava brändisi, olipa se sitten paperimukissa tai paperikassissa. Kyse on siis siitä, että asiakkaasi ja brändisi välille luodaan tuttavuus.  Yksi tapa säilyttää brändin johdonmukaisuus on miettiä aiempaa suunnittelua, esitteitä, julisteita tai mainoksia: mikä on niiden pääviesti, mikä on konsepti tai käytetyt värit? Kaikki nämä elementit voivat auttaa sinua säilyttämään johdonmukaisuuden muotoilussasi ja varmistamaan, että asiakkaasi yhdistävät nämä elementit toisiinsa ja tunnistavat brändisi.  Johdonmukaisuus kuulostaa helpommalta kuin se onkaan – Kun sinulla on useita tuotteita tai erikokoisia tuotteita, on luultavasti hyvin houkuttelevaa tehdä erilaisia pakkaussuunnitelmia kutakin tuotetta varten. Voit kuitenkin saada ne näyttämään samankaltaisilta ja antaa asiakkaalle saman tunteen riippumatta siitä, missä ja miten hän on vuorovaikutuksessa tuotemerkkisi kanssa. Tässä on loistava esimerkki Ben&Jerry’siltä, joka osoittaa, miten he ovat luoneet yhtäläisyyttä eri tuotteisiinsa, vaikka pakkaukset ovatkin erilaisia.
© Ben&Jerry’s

2. Käytä sosiaalista mediaa hyödyksesi

Kun suunnittelet räätälöityjä takeaway-pakkauksia, sinun on otettava huomioon sosiaalinen media ja se, miten ihmiset ja ”vaikuttajat” käyttävät sitä. 40 prosenttia kaikista sosiaalisen median käyttäjistä sanoo, että he jakavat kuvia ja tarinoita pakkauksista sosiaalisessa mediassaan, jos ne miellyttävät heitä. Mahdollisuus tulla jaetuksi sosiaalisessa mediassa ihmisten toimesta, jotka suosittelevat sinua, on valtava potentiaali, joka sinun on hyödynnettävä. Voit hyödyntää tätä esimerkiksi lisäämällä sosiaalisen median tilisi tiedot suunnitteluun, jolloin on suurempi mahdollisuus, että pakkaustasi käyttävät ihmiset merkitsevät sinut postaukseensa. Toinen vinkki olisi aina varmistaa, että logosi tai tuotemerkkisi on jotenkin suunnittelun keskellä, jotta ihmiset voivat erottaa logosi muusta suunnittelusta ja silti nähdä nimesi.

3. KISS-käsite

Keep It Simple Stupid -konsepti on muotoilun filosofia, jonka mukaan yksinkertainen muotoilu toimii parhaiten. Kun ajattelemme jotain yksinkertaista, ajattelemme yleensä jotain tylsää, mutta yksinkertaisuus harvoin tarkoittaa sitä. Yksinkertaisuus muotoilussa tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että vältetään tekemästä sotkuisia malleja, joissa on liikaa värejä, kuvituksia tai kuvioita. Ylikuormitettu muotoilu estää asiakkaita ymmärtämästä muotoilun pääajatusta, eikä se lisää brändin tunnettuutta.  Älä siis innostu liikaa, vaan pysy linjassa brändisi värien ja pääviestin kanssa. Yksi tunnetuimmista tuote- ja pakkausmalleista on Applen iPhonen muotoilu. Kun ajattelemme tuota muotoilua, muistamme kaikki valkoisen laatikon ja siinä olevan pienen Applen logon eikä mitään muuta, mikä antaa sille eksklusiivisen ja tyylikkään ilmeen.

4. Kontrasti ja täydentävät värit

Kun suunnittelet pakkausta, joka on mukautettu brändiäsi varten, tärkeimpiä huomioon otettavia asioita ovat värien valinta ja se, miten ne täydentävät ja kontrastoivat toisiaan. Kontrastiväreillä ja erityisesti taustavärillä voi olla suuri merkitys mallin tunnistettavuuden kannalta.  Olemme tehneet norjalaiselle Brasil Baristalle pahvimukeja, jotka havainnollistavat, miten kontrastivärit voidaan sisällyttää muotoiluun. Olemme tehneet valtavasti malleja, mutta tämä on aina ensimmäinen asia, jota ajattelen, kun minun on havainnollistettava, miten värejä voidaan käyttää suunnitteluprosessissa. Valkoinen kansi ja valkoinen logo erottuvat selvästi tummanvihreästä taustasta.
© Brasil Barista

5. Käytä suunnittelua tarinan kertomiseen

Tarinankerronta on nykyään aktiivisesti käytetty brändäys- ja myyntitaktiikka, erityisesti tuotteissa, jotka kilpailevat hinnan sijasta laadulla, ympäristöystävällisyydellä tai konseptilla. Näissä tapauksissa tarinankerronta on loistava myyntivaltti ja tehokkain tapa erottautua kilpailijoista. Yksi paras esimerkki yrityksestä, joka käyttää pakkauksiaan aktiivisesti tarinankerronnassaan, on pieni kahvimerkki Ønsk Kaffe Kööpenhaminasta. He tuovat kahvia suoraan nicaragualaisilta viljelijöiltä varmistaakseen hyvät työolot ja laadukkaan kahvin. Tämä ajatus on toteutettu heidän kahvipussiensa, paperimukiensa ja kahvikapselirasioidensa suunnittelussa – voit tutustua heidän suunnitteluunsa alla.

6. Lisätwisti muotoiluusi

Yksi tähänastisista neuvoistamme on ollut, että sinun tulisi pitää muotoilusi yksinkertaisena, eikä tehdä mitään liian hullua, jotta et hämmentäisi asiakkaitasi. Joillekin yrityksille, jotka houkuttelevat tiettyä asiakassegmenttiä, on kuitenkin tärkeää erottua joukosta ja lisätä muotoiluunsa pieni twisti. Muista siis edellä mainitut vaiheet ja lisää suunnitteluun se pieni asia, joka tekee sinusta erityisen. Yksinkertainen neuvoni olisi edelleen, että suunnittelussa on oltava johdonmukaisuutta, joten jos haluat lisätä twistin ja tehdä jotain täysin erilaista, tee se sitten koko ajan. Mielestäni hyvä esimerkki siitä on Feed, jota olemme auttaneet tekemään paperikuppeja. He ovat tehneet melko yksinkertaisen mallin, jossa on toisiaan täydentäviä ja vastakkaisia värejä ja logo keskellä. Lisäksi he laskivat sen useissa eri väreissä lisätäkseen siihen pienen vivahteen, mutta säilyttääkseen silti johdonmukaisuuden muotoilussa.  
© Limepack. Feed pahvimukit

7. Huomioi leikkausviivat

Viimeinen vinkki on melko yksinkertainen ja itsestään selvä: ole tietoinen siitä, että mallissa, johon olet tekemässä suunnittelua, on leikkausviivat. Tämä tarkoittaa, että sinun on sijoitettava kuvituksesi ja logosi näiden viivojen sisäpuolelle ja niiden mukaisesti. Sinun on myös muistettava antaa taustan ulottua leikkausviivalle asti, sillä useimmissa tulostimissa voi olla pieniä painovirheitä jommallakummalla sivulla. Me Limepackilla haluamme aina tarjota enemmän kuin lupaamme, joten meillä on sinulle myös vinkki numero 8 🙂

8. Näytä, että olet ympäristöystävällinen

Kun ostat to-go-pakkauksia, voit hankkia ympäristöystävällisiä pakkauksia, jotka ovat hyväksi ilmastolle ja luonnolle. Kun hankit esimerkiksi FSC®-sertifioidut paperimukit, voit myös saada mukeihisi merkinnän sertifikaatista, joka ei useimmiten näy.

Yhteenveto

Tämän postauksen keskeisimmät tulokset ovat, että suunnittelun johdonmukaisuus on avain siihen, että asiakkaasi muistavat sinut ja tunnistavat sinut joka kerta, kun he ovat vuorovaikutuksessa tuotteidesi kanssa. Johdonmukaisuus luo pitkäaikaisen suhteen asiakkaisiisi ja saa heidät muistamaan sinut kilpailijoittesi sijaan. Yksinkertaisuus on useimmissa tapauksissa helpoin tapa varmistaa, että tuotemerkkisi ja viestisi muistetaan, mutta jos asiakassegmenttisi sallii sen, suosittelemme sitten lisäämään pienen twistin, jotta pakkauksestasi tulee erityinen.
Kaikki blogikirjoitukset →