fbpx
← Takaisin blogiin

Johdonmukaisuus koosta riippumatta

Kirjoittaja: Steffen Andersen · 9. maaliskuun 2023

Kun suunnittelet pakkauksia ja malleja, joita käytetään eri tuotteissa tai alustoilla, mikään ei ole tärkeämpää kuin suunnittelun johdonmukaisuus. Käytän seuraavassa postauksessa esimerkkinä paperimukeja, sillä autamme monia eri yrityksiä useiden eri kokojen brändättyjen pahvimukien kanssa.  On monia tapoja luoda johdonmukaisuutta eri kokojen välillä, ja olemme päättäneet esitellä neljä erilaista lähestymistapaa. Kun puhutaan suunnittelun lähestymistavoista yleensä, ei ole olemassa oikeita tai vääriä, mutta on tietenkin olemassa joitakin sääntöjä, jotka antavat sinulle sen ylimääräisen johdonmukaisuuden, jota me tietenkin haluamme suunnittelussamme. Saatat jo miettiä, millä voidaan luoda näitä erilaisia johdonmukaisuuksia, joista puhun? Annan sinulle pienen vihjeen, logo ei aina ole ainoa tapa tehdä se.  Tutustutaanpa ensimmäiseen esimerkkiin, joka meillä on Rifugio Italialta, ja sitten voimme nähdä, miten he tekivät sen.
Rifugio Italia
Rifugio Italia on italialainen kahvila, joka tarjoaa neljää eri kokoa kahvia, teetä ja muuta. Eri kokojen suunnittelussa he ovat valinneet ”helpon” tavan ja käyttäneet samaa suunnittelua kaikissa kokoluokissa. Tämän valitsee myös suurin osa kaikista yrityksistä, joita autamme erikokoisten paperimukien kanssa, koska näin ei tarvitse sekä tehdä keskenään yhteensopivia malleja eri kokoihin että eriyttää malleja.  Vaikka tätä saatetaankin pitää ”helppona” ja yksinkertaisena tapana saada aikaan yhdenmukaisuus eri kokojen välillä, niin ei väliä, sillä se tekee työnsä, eivätkä asiakkaasi voi mitenkään sekoittaa brändiänne johonkin muuhun.   115 ml 240 ml 350 ml 450 ml
Golden Soul
Golden Soul on Itävallassa sijaitseva vaate- ja korukauppa, joka tarjoaa asiakkailleen myös mahdollisuuden ostaa kupillisen kahvia. He halusivat saada kuppeihinsa hyvin yksinkertaisen ja selkeän muotoilun, mutta he ovat silti päättäneet käyttää eri fonttikokoja, jotta ne eroaisivat toisistaan. Johdonmukaisuus ei aina tarkoita vain samaa muotoilua kaikilla alustoilla, vaan se voi olla myös vain saman päävärin käyttämistä taustana, mitä Golden Soul käyttää ensisijaisena keinonaan johdonmukaisuuden luomisessa.  Se ei tietenkään ole ainoa osa, joka on johdonmukainen molemmissa niiden malleissa, vaan niiden logo ”GOLDEN SOUL” on myös kuppien molemmilla puolilla yläreunassa. Mutta kun puhumme johdonmukaisuudesta, keskitymme itse asiassa niihin osiin, jotka saavat ihmiset yhdistämään kupit toisiinsa, jotta he tietävät, että kupit ovat peräisin samasta kaupasta – ja tässä tapauksessa tämä on harmaa taustaväri. Tutustu Golden Soulin kahteen eri kokoiseen paperimukiin. 240 ml 350 ml
Koek&Co
Koek&Co on alankomaalainen leipomo, joka valmistaa erilaisia leipiä ja kakkuja. He ovat todella hyviä ottamaan kuvia, joissa on heidän tuotteitaan, ja he halusivat esitellä tuotteitaan kupeissa. Tuloksena oli kaksi erilaista kuviota kolmessa eri kokoisessa kupissa. He ovat käyttäneet näissä kahdessa mallissa erilaisia kuvia, joissa on kaksi erilaista taustaa. He ovat olleet johdonmukaisia siinä, että heidän logonsa on kupin keskellä, ja koska molemmissa malleissa näkyy myös leipää. Näin muotoilu ei näytä kovin erilaiselta.  Seuraavat esimerkit ovat hyvä tapa osoittaa, miten voidaan käyttää erilaisia taustoja ja elementtejä, mutta kuitenkin niin, että asiakas näkee selvästi, että kupit ovat saman yrityksen tuotteita.   240 ml 350 ml 450 ml
Elstermühle
Elstermühle on saksalainen kahvipaahtimo, joka tarvitsi kuppeja kahviaan varten ja messuille, joihin se osallistuu eri puolilla Saksaa. He ovat hankkineet kahta kuppikokoa, joten heillä on yksi kuppi tavalliselle mustalle kahville ja yksi kuppi cappuccinolle.  Normaalissa brändissään he ovat todella hyviä erottelemaan eri malleja kahvipusseihin ja muihin painotuotteisiin, joita he ovat tehneet. Ei ollut mikään yllätys, että he halusivat tietysti säilyttää tämän lähestymistavan myös paperimukeissaan.  He ovat valinneet logossaan olevan linnun tärkeimmäksi tekijäksi, joka yhdistää nämä kaksi mallia toisiinsa. Tausta on tietenkin valkoinen – mutta koska malleissa on niin paljon elementtejä, ne tavallaan ”piilottavat” valkoisen taustan.  Mielestäni Elster Mühlen tapa suunnitella paperimukinsa on hyvä tapa osoittaa, miten yhdenmukaisuutta voidaan saavuttaa käyttämällä hyvin vähän samoja elementtejä – mutta pitämällä värit puhtaina ja nostamalla yksi elementti esiin molemmissa kupeissa. 240 ml 350 ml
Kaikki blogikirjoitukset →