fbpx
← Takaisin blogiin

Kuvat suunnittelussa – CMYK-värien mahdollisuudet.

Kirjoittaja: Anttoni Taimela · 7. maaliskuun 2023

Paperimukien muotoilu voidaan tehdä monella eri tavalla – ja niihin voidaan painaa paljon erilaisia värejä, elementtejä ja myös kuvia. Seuraavassa artikkelissa kerromme, miksi ja miten voit käyttää kuvia paperimukien suunnittelussa – olemme myös lisänneet muutamia esimerkkejä siitä, mitä eri yritykset ovat tehneet.  Kuvia voidaan käyttää suunnittelussa monin eri tavoin, mutta olemme lajitelleet ne kolmeen luokkaan, jotka ovat tapoja, joilla kuvia useimmiten käytetään suunnittelussa. Olemme jakaneet kategoriat seuraaviin: kuvien käyttäminen päätavoitteena, kuvien käyttäminen taustana ja kuvien käyttäminen suunnittelun elementteinä.  Minulla ei ole erityistä suositusta siitä, mikä lähestymistapa on paras – sanoisin, että se riippuu tilanteesta. Jos olet menossa messuille mainostamaan tuotetta, mielestäni ensimmäistä lähestymistapaa käytetään ensisijaisesti tähän tarkoitukseen, ja sitä myös suosittelen. Jos omistat kahvilan tai kahvia tarjoavan liikkeen, valitsisin kaksi muuta lähestymistapaa, koska ne ovat monipuolisempia. Molemmilla on mahdollisuus luoda upean näköinen tausta, mutta se riippuu tietysti myös siitä, millainen kuva/kuvat sinulla on käytettävissäsi.  Kaivetaan kuitenkin ensimmäinen kategoria esiin siitä, miten kuvia voidaan painaa paperimukeihin.

Kuvien käyttäminen päätavoitteena

Jos harkitset kuvan käyttämistä suunnittelun päätavoitteena, niin mielestäni niin pitäisi tehdä vain, jos myyt fyysistä tuotetta. Mutta jos sinulla on fyysinen tuote ja samalla se on hyvä tapa näyttää, miltä tuote näyttää ja miten se toimii, se on vain win-win.  Kun teet suunnittelua, jossa päätavoite on kuva, se ei tarkoita, että voit lisätä mitään muuta. Sinä esimerkiksi lisäät jonkin verran tekstiä, joka kuvaa tuotetta tai joitakin iskulauseita, joita haluat mainostaa tuotteella.  Kuten näet toisessa esimerkissä Jameson Whiskeyltä, heillä on kupille myös muu tausta kuin kuva. He ovat kuitenkin varmistaneet, että he ovat käyttäneet kontrastivärejä, jotta voit helposti nähdä, että viskipullo on se, mitä he haluavat sinun katsovan. Banque Populaire Jameson Whiskey

Kuvien käyttäminen taustana

Jos haluat käyttää kuvia malleissasi, niiden käyttäminen taustana voi olla todella hyvä ajatus, jos haluat kiinnittää huomion johonkin muuhun suunnittelussa. Taustalla oleva kuva voi olla loistava tapa näyttää, mitä tarjoat, ja luoda asiaankuuluva tausta.  Suunnitteluesimerkit, jotka halusimme näyttää alla, käyttävät kuvia taustana, koska he halusivat silti logonsa olevan tärkein asia, jonka heidän asiakkaidensa tulisi huomata. Mutta mielestäni tausta vain lisää heidän logotarkoituksiaan, ja näin asiakkaan on entistä helpompi havaita logo – juuri niin kuin he haluaisivat. EDS hair Bäckerei Richter

Kuvien käyttäminen suunnittelun elementteinä

Voi olla todella hyvä ajatus käyttää suunnittelussa elementtejä, jotka vahvistavat viestiä, ja jos sinulla on kuvia, jotka liittyvät tähän, se on sinulle vain plussaa. Kun lisäät kuvat elementteinä, ne ovat edelleen ensisijaisesti osa taustaa – mutta ne antavat suunnittelullesi etulyöntiaseman, sillä monet muut eivät tee näin.  Alla olevissa esimerkeissä meillä on itse asiassa kaksi erilaista lähestymistapaa kuvien käyttämiseen elementteinä. Ensimmäisessä lähestymistavassa keskitytään näyttämään mahdollisimman paljon tuotteita, jotta tiedät, mihin ne pystyvät ja mitä ne voivat tarjota. Toinen lähestymistapa on kahvila, joka haluaa antaa asiakkailleen saman tunteen kuin silloin, kun he astuvat myymälään. He ovat tehneet sen lisäämällä taustalle kuvia kukista, mutta pitäneet taustan kuitenkin tummana – ja sitten heidän logonsa on kirkkaammalla värillä, jotta se on helppo havaita. Katsotaanpa kahta eri esimerkkiä paperimukien suunnittelusta! Ecole de design Espresso Bar
Kaikki blogikirjoitukset →